Pages

There was an error in this gadget

Thursday, May 14, 2009

JEnIS2 SETAN..

1. Zalituun

Duduk di pasar/kedai supaya manusia hilang sifat jimat cermat. Menggoda supaya manusia berbelanja lebih dan membeli barang-barang yang tidak perlu.

2. Wathiin

Pergi kepada orang yang mendapat musibah supaya bersangka buruk terhadap Allah.

3. A'awan

Menghasut sultan/raja/ pemerintah supaya tidak mendekati rakyat. Seronok dengan kedudukan/kekayaan hingga terabai kebajikan rakyat dan tidak mahu mendengar nasihat para ulama.

4. Haffaf

Berkawan baik dengan kaki botol. Suka menghampiri orang yang berada di tempat-tempat maksiat (cth : disko, kelab mlm & tempat yg ada minuman keras).

5. Murrah

Merosakkan dan melalaikan ahli dan orang yg sukakan muzik sehingga lupa kepada Allah. Mereka ini tenggelam dalam keseronokan dan glamour etc.

6. Masuud

Duduk di bibir mulut melahirkan fitnah, gosip, umpatan dan apa sahaja penyakit yg mula dari kata-kata mulut.

7. Daasim

(BERILAH SALAM SEBELUM MASUK KE RUMAH...) Duduk di pintu rumah kita.
Jika tidak memberi salam ketika masuk ke rumah, Daasim akan bertindak agar berlaku keruntuhan rumahtangga suami isteri bercerai-berai, suami bertindak ganas, memukul isteri, isteri hilang pertimbangan menuntut cerai, anak-anak didera dan pelbagai bentuk kemusnahan rumah tangga lagi).

8. Walahaan

Menimbulkan rasa was-was dalam diri manusia khususnya ketika berwuduk dan solat dan menjejaskan ibadat-ibadat kita yg lain.

9. Lakhuus

Merupakan sahabat orang Majusi yang menyembah api/matahari.

Dan yang akhir-akhir ni yang paling teruk!

10. Isetan.

Sebuah pasaraya yg terkemuka di seluruh duniawi. Terdapat di sekitar Lembah Klang, Singapore, Beijing &.....

Kebaikan : Memberi potongan harga pada Karnival jualan.
Keburukan : Melalaikan manusia bershopping sehingga lupa waktu sembahyang dan lupe yg lakinya dah tunggu kat kereta.

Pesanan : Shopping tu agak2 sikit, jangan sampai berlebih2an pulak. Membazir itulah sebenarnya amalan Syaitan.

11. Hindusetan

Nie mereka2 yg menonton criter hindustan, sampai masuk waktu sembahyang, maseh menyonggol depan tv.....kapala keluar tanduk, tak sedar.......
jadi lah hindusetan !!!

12. Santan

Yang ini aje nampaknya... . berguna sedikit untuk masak kari dan masak lemak.
Ha..tapi jangan tak tau..banyak santan ni naik arr kolesterol pastu dpt penyakit kronik seperti darah tinggi dan sakit jantung..

FIKIR-FIKIRKnLAH.. hmmm

.

Sunday, May 10, 2009

JAuLAH mAKAM..


Alhamdllh niatku untuk menziarahi makam ahli bait sekitar kaherah tercapai.. tpi x 100% cz ade lgi yg kami xsmpt ziarah.. penat sgt berjalan..

Explorer bermula di Malaysian`s Hall of Abbasia Cairo, hostel tempatku menginap tepat pukul sembilan pagi.



Perjalanan bermula ke destinasi pertama ke saidah Aisyah, makam anak kepada Jaafar Assodiq, anak saidina Hussein.


Jaulah nie rasa paling penat compare ngn sbelum2 nie cz ktorg pergi berdua tanpa guider.. sume main redah sendri and tnye orang arab yang kami jumpe.. ade kne tipu gk.. besela arab, budject tau sume tmpat tapi hampeh..





















Depan makam saidah Aisyah dan
Depan silsilah nabi Muhamad SAW









selepas ke makam saidah Aisyah kami ke makam saiyidh nafisah.. tobibah masa zman die and xclap cucu saiyidina husien gak..lupe cz byk sgt makam..kalo korg sakit dtglah ke makam nie..katanya ade karamah.. nth, xtest lagi.. tpi insyAllah..Allah shja yg Maha Penyembuh..




Berada didEpan pintu masuk ke makam saiyida nafisa, rmai org tengah berawatib.. amik gmbar kat luar je.. kat dlm penuh sgt.. ada bdak kecik arab mesir main-main ngn rmbut mahal aku.. lawa sgt kot.. huhu..


TempT seterusnya ke makam Imam sYatibi.. QIraat sab`ah yg budak DQ blajar, imam nie yg wat.. makam berada disebalik jalan rail keretapi yang tersorok..

di makam imam Syatibi, Imam QIraat.. sedih tgk makam dah berhabuk.. xde org jaga.. cube tnya Budak2 yang belajar syubro, xrmai yg tau makam iamam nie pdahal dorg belajar ilmunya..

Makam yang tidak terjaga disebalik masjid yang hampir runtuh.. tengok masjid pon berhabuk.. ktorg mencari makam ini disebalik masjid yang terlindung disebalik pondok buruk.. sedih3x..



Setelah ke makam AsSyatibi, bergerak ke rumah Ahli bait dkt depan2 ckit.. sempat gk bli fawakih tuk ole2 ahli bait.. pnat jln kaki lintas flying over yang pnjang..

Ini makam wali kecil yang hafiz umur 3thun tpi umur xpnjang.. meninggal awal.. ahli bait yang jga sruh ktorg dtg lgi cz nk bgi ijazah.. hmm.. ak ckp lps imtihan kot ak dtg ci2 lgi..hehe..

Kami meneruskan perjalanan ke makam Imam Syafie yang jauh.. rasa cm dekat kalo ikut ckap ahli bait..Maybe atas khoritoh yg kcik kot..huhu..

suasana perjalanan yang sesak, busuk, hambar.. macam-macam jenis orang aku tnye jlan.. ktorg sesat sbentar.. Alhmdllah pakcik jual magkuk jamban memberitahu kami jalan yang benar.. bukan jalan orang-orang yg sesat cm pakcik jual kerusi buruk ckap..hehe..

perjalanan diteruskan walau berbagai rintangan dihadapi.. Alhmdllh kami jumpa makam ummu kalsom..

Rasanya kami org MAlysia pertma jumpa makam nie..hehe.. ianya tersorok disebalik pasar menjual unta, kambing dan lembu.. Kami terpaksa meredah kambing dan aku hampir-hampir dikejar kambing biri-biri.. syukur selamat..

makam ummu kalsom.. pintu makam terbuka.. kami sempat sentuh makam.. mntak berkat.. bukan perkara khurafat.. husnu zhon ckit..



Nie gambar musyrif aku yg pergi sxli, Ust Zaki mohd nasir.. kami pergi berdua je.. syukran ust cz temankan ana.. tnpa ust siapalah ana.. haha..

Jaulah diteruskan ke makam Imam Syafie, antara imam mazhab yang empat..

Aku berada dihadapan makam AsSyafie, Imam yang aku sanjungi dek kerana ilmunya..


Makam imam waqi`, syeikh kepada imam Syafie yang mengatakan ilmu itu nur dan nur itu tidak akan akan datang kepada org yg membuat maksiat.. insaf2x..

Antara makam sahabat dan tok guru Imam Syafie.. kami erpaksa bergerk cepat cz nk solat jumaat kt masjid Amru.. tpi xsmpat.. kami solat di msjid saidah Aisyah.. tok imam bca khutbah, aku ngntuk.. terlentok skjap..huhu..

Ini pandangan dari luar makam imam Waqi`.. Makam yg berada dhdpan bus station..

Makam anak dan cucu saiyidina hasan.. letih jugak mencari cz tmpt makam jauh kedlm..


Jaulah diteruskan lagi ke makam adik saiyidina zainab.. saiyidina Ali Zainal Abidin.. kedua-duanya cucu nabi SAW.. moga aku mendapat syafaatnya..ameen..


Jauh perjalanan luas pengetahuan.. macam-macam org kami jumpa.. pelik pon ada..


Kami berada di hadapan masjid Saiyidina Ali Zainal Abidin.. Cantik dan menarik senibinanya.. Bersih ckit dri sampah compare to another tomb.. Alhmdllh..


Inilah makam yang terakhir kami ziarah cz dah letih sgt.. nk blik n makan.. nsib baek ahli baetku, Ust Hasrol masak untuk kami.. alfu syukran kaman..


Thursday, May 7, 2009

Cell phone vs. Quran

Ever wonder what would happen if we treated our Quran like we treat
our cell phone?

What if we carried it around in our purses or pockets?

What if we flipped through it several time a day?

What if we turned back to go get it if we forgot it?

What if we used it to receive messages from the text?

What if we treated it like we couldn't live without it?

What if we gave it to kids as gifts?

What if we used it when we traveled?

What if we used it in case of emergency?

This is something to make you go....hmm... where is my Quran?

Oh, and one more thing.

Unlike our cell phone, we don't have to worry about our Quran being
disconnected

Makes you stop and think 'where are my priorities? And no dropped calls!

THINK CAREFULLY..

(Ciri2 org yg didoakan para malaikat)

Allah SWT berfirman, "Sebenarnya (malaikat – malaikat itu) adalah hamba - hamba yang
dimuliakan, mereka tidak mendahului-Nya dengan perkataan dan mereka
mengerjakan perintah - perintah-Nya. Allah mengetahui segala sesuatu yang di hadapan
mereka dan yang di belakang mereka, dan mereka tidak memberikan syafa'at
melainkan kepada orang - orang yang diredhai Allah, dan mereka selalu berhati - hati
kerana takut kepada-Nya" (QS Al Anbiyaa' 26-28)

Berikut adalah senarai orang - orang yang mendapat doa oleh para malaikat:

1. ORANG YANG TIDUR DALAM KEADAAN BERSUCI.

Imam Ibnu Hibban meriwayatkan dari Abdullah bin Umar ra., bahawa Rasulullah SAW bersabda,
"Barangsiapa yang tidur dalam keadaan suci, maka malaikat akan bersamanya di dalam
pakaiannya. Dia tidak akan bangun hingga malaikat berdoa 'Ya Allah, ampunilah hambamu si
fulan kerana tidur dalam keadaan suci'" (Hadith ini disahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam
Sahih At Targhib wat Tarhib I/37)

2. ORANG YANG MENUNGGU SOLAT.

Imam Muslim meriwayatkan dari Abu Hurairah ra., bahawa Rasulullah SAW bersabda, "Tidaklah
salah seorang diantara kamu yang duduk menunggu solat, selama ia berada dalam keadaan
suci, kecuali para malaikat akan mendoakannya 'Ya Allah, ampunilah ia. Ya Allah sayangilah
ia" (Sahih Muslim no. 469)

3. ORANG YANG BERADA DI SAF HADAPAN KETIKA SOLAT.

Imam Abu Dawud dan Ibnu Khuzaimah dari Barra' bin 'Azib ra., bahawa Rasulullah SAW telah
bersabda, "Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya berselawat kepada orang - orang yang
berada pada saf – saf terhadapan" (Hadith ini disahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Sahih
Sunan Abi Dawud I/130)

4. ORANG YANG MENYAMBUNG SAF (tidak membiarkan kekosongan di dalam saf).

Para Imam iaitu Ahmad, Ibnu Majah, Ibnu Khuzaimah, Ibnu Hibban dan Al Hakim meriwayatkan
dari Aisyah ra., bahawa Rasulullah SAW bersabda, "Sesungguhnya Allah dan para malaikat
selalu berselawat kepada orang - orang yang menyambung saf - saf" (Hadith ini disahihkan
oleh Syaikh Al Albani dalam Sahih At Targhib wat Tarhib
I/272)

5.. KETIKA SEORANG IMAM SELESAI MEMBACA AL FATIHAH.

Imam Bukhari meriwayatkan dari Abu Hurairah ra., bahawa Rasulullah SAW bersabda, "Jika
seorang Imam membaca 'ghairil maghdhuubi 'alaihim waladh dhaalinn', maka ucapkanlah oleh
kalian 'aamiin', kerana barangsiapa ucapannya itu bertepatan dengan ucapan malaikat, maka
ia akan diampuni dosanya yang lalu" (Sahih Bukhari no. 782)

6. ORANG YANG DUDUK DI TEMPAT SOLATNYA SETELAH MELAKUKAN SOLAT.

Imam Ahmad meriwayatkan dari Abu Hurairah, bahawa Rasulullah SAW bersabda, "Para malaikat
akan selalu berselawat kepada salah satu di antara kalian selama ia ada di tempat solat di
mana ia melakukan solat, selama ia belum batal wudhu'nya, (para malaikat) berkata, 'Ya
Allah ampunilah dan sayangilah ia'" (Al Musnad no. 8106, Syaikh Ahmad Syakir mensahihkan
hadith ini)

Semoga bermenfaat!

MANDI SONGSANG.

Mandi songsang adalah satu kaedah terapi yang amat hebat dan menghasilkan kesan
yang
menakjubkan kepada pengamalnya.

Apakah itu mandi songsang? Lazimnya pada masa sekarang ramai orang akan mandi
dengan
menjiruskan air bermula pada bahagian kepala.
Situasi ini sebenarnya akan memberikan kesan yang buruk pada kesihatan diri.

Sistem saraf pendarahan otak akan mengecut kerana siraman air tersebut. Ini akan
membuatkan
sistem otak akan terjejas .

Cara mandi biasa akan menyebabkan sistem pertahanan badan akan menjadi lemah.

Seluruh sistem hormon dan kimiawi badan adalah diatur dan disettingkan di dalam
kepala,
maka cara mandi biasa lebih banyak akan memberikan impak yang buruk kepada sistem
pertahanan badan.

<>Jadi, apa itu mandi songsang? Mandi songsang adalah amalan membasahkan tubuh
badan
bermula dari kaki dan beransur-ansur membasahi bahagian atas badan kemudian
diakhiri dengan
kepala. (kecuali mandi hadas besar dimulakan dari siraman di kepala.)

KEBAIKAN DAN KELEBIHAN

1) Menjadikan pengamalnya awet muda dan fresh.

2) Mengembangkan salur darah otak-menjadikan sistem darah di bahagian otak jadi
bertambah baik untuk berfungsi.

3) Menjadikan sistem pertahanan badan akan bertambah baik fungsinya seterusnya
menjana sistem
hormon badan dengan lebih hebat untuk tahap kesihatan yang maksimum.

4) Mengurangkan tekanan (stress) yang telah dihasilkan oleh otak.

5) Melancarkan perjalanan darah.

6) Menjadikan pengamal semakin pintar.

7) Meninggikan daya ingatan.

8) Mengelakkan atau mengurangkan sakit kepala.

9) Menjadikan state mood yang tenang dan ceria.

10) Menjadikan jiwa sentiasa bersemangat.

11) Memiliki daya ketahanan mental.

12) Menambahkan semangat berani.

13) Menguatkan gusi dan gigi dan banyak lagi yang akan diketahui apabila mula
diamalkan.